Lala Lajpat Rai

 Ä°ki gün önce, Lahor'un ana otoyolu olan Ferozepur Yolu'nda bir altgeçit açıldığında, sosyal paylaşım sitelerinde bitiÅŸikteki Gulab Devi Hastanesi ve onu inÅŸa eden kiÅŸi, Lala Lajpat Rai, ancak Gulab'ın kim olduÄŸu hakkında çok fazla konuÅŸma yapıldı. Devi ve Lala? Adına neden hastane yapıldığını bize bildirin.

 Lala Lajpat Rai 28 Ocak 1865'te Ludhiana, Mouza Dhodike, Ä°ngiliz Pencap'ta doÄŸdu.  Babası Munshi Radha Krishna Agrawal bir devlet okulunda Urduca ve Farsça öğretmeniydi ve Sir Syed Ahmad Khan'ın büyük bir hayranıydı.  Lala Lajpat Rai'nin annesi Gulab Devi, sosyal hizmetiyle tanınıyordu.

 EÄŸitimini Lala Devlet Koleji, Lahor'da tamamladıktan sonra avukat oldu.  Babası Lala Radha Krishna'nın siyasi faaliyetlerinden ilham alarak siyasi kariyerine baÅŸladı.

 Lala, 1892'de Lahor'a taşındı.  Burada milliyetçi Dayanand Anglo-Vedik okulunun kurulmasına yardım etti ve modern Hinduizmin reformist bir mezhebi olan Arya Samaj'ın kurucusu Dayanand Saraswati'nin takipçisi oldu.

 O sıralarda Arya Samaj iki gruba ayrılmıştı, biri Ä°ngilizceyi okul müfredatından çıkarmak isteyen diÄŸeri ise Ä°ngilizce öğretmekten yana olan.  Lalaji ikinci (ikinci) hizbi destekledi ve bu konuda parti içindeki farklılıkların çözülmesinde kilit rol oynadı.

 Urduca: Semptom of Slavery and the Consequences of Slavery adlı kitapçığında şöyle yazıyor: "Bence eÄŸitimli her Hintli, Ä°ngilizce kullanımını mümkün olduÄŸunca azaltmaya çalışmalı.  Urdu-Hint dergileri sipariÅŸ edin ve Urdu-Hint edebiyatını okumak için biraz zaman ayırın.  Ä°lk önce kendi dillerinde iyi beceriler geliÅŸtiren kız ve erkek çocuklara sadece Ä°ngilizce öğretilmelidir.  Åžartlar elverdiÄŸi ölçüde ulusal dili geliÅŸtirmek ve bu kölelik sembolünü en aza indirmek herkesin görevidir.”

 Lala ayrıca Lahor Ulusal Koleji'ni kurdu.  Bağımsızlık için savaÅŸan Bhagat Singh, hem Dayan hem de Anglo-Vedik Lisesi'nde ve Ulusal Kolej'de okudu.

 Lala, 1905'te Ä°ngiltere'ye gitti.  Pencap'taki siyasi gösterilere katıldıktan sonra, Mayıs 1907'de yargılanmadan Mandalay, Burma'ya (ÅŸimdi Myanmar) sürüldü.  Kasım ayında Viceroy Lord Manto'nun onu ayaklanmadan tutuklamak için yeterli kanıt olmadığına karar vermesiyle geri dönmesine izin verildi.

 Hapisten çıktıktan sonra Lala Swaraj partiye katıldı.  Lala kast, çeyiz, dokunulmazlık ve diÄŸer insanlık dışı uygulamalara karşıydı.

 .   



 Ã–lümünden sonra Lala'nın heykeli Lahor'a dikildi.  Heykel, Gol Bagh'dan sonra bir süre Mayo Sanat Okulu'nun otoparkında kaldı.  Heykel, bağımsızlıktan sonra 15 AÄŸustos 1948'de Shimla'daki Mall'a taşındı.

 Dünya Savaşı arifesinde Amerika BirleÅŸik Devletleri'ne gitti.  New York'ta Indian Home Rule League of America'yı (1917) kurdu.  1920'lerin başında Hindistan'a döndü.  Aynı yıl, Mohandas (Mahatma) Gandhi'nin iÅŸbirliÄŸi yapmama hareketinin baÅŸladığı Kongre'nin özel bir oturumuna baÅŸkanlık etti.  1921'den 1923'e kadar hapsedildi ve serbest bırakıldığında Yasama Meclisi üyeliÄŸine seçildi.

 Zahid Chaudhry, 'Pakistan'ın Siyasi Tarihi' adlı kitabında, Lala Lajpat Rai'nin 1924'te bir Lahor gazetesi 'Tribune'de bir makale yazdığını yazıyor.  Bu yazıda ilk kez, alt kıtayı dini gerekçelerle bölmek için bir plan sunuldu.

 Plana göre, Müslümanların NWFP, Batı Pencap, Sindh ve DoÄŸu Bengal olmak üzere dört eyaleti olacak.  Hindistan'ın herhangi bir yerinde bir vilayet oluÅŸturacak kadar Müslüman varsa, onlar da aynı ÅŸekilde oluÅŸturulmalıdır, ancak bunun birleÅŸik bir Hindistan olmayacağı iyi anlaşılmalıdır.  Bu, Hindistan'ın açıkça Müslüman Hindistan ve Müslüman olmayan Hindistan olarak ikiye ayrılacağı anlamına geliyor.

 Tarihçi Hassan Jaffar Zaidi, Pakistan'ın kurucusu Muhammed Ali Cinnah'ın Mart 1940'ta bir toplantıda konuÅŸurken, 16 Haziran'da Kongre BaÅŸkanı'na gönderdiÄŸi Lala Lajpat Rai'den bir mektup içeren Prakash kitabını yayınladığını yazıyor. 1925. CR Das'a yazdı.

 Pakistan'ın Kurucusu, Lajpat Rai'nin yazdığı mektubun tamamını okudu: “Müslümanların tarihini ve fıkhını okudum ve Hinduların ve Müslümanların bir arada yaÅŸayamayacağı sonucuna vardım.  Bizi kurtarmanın bir yolunu bulmalısın."

 1928'de Yasama Meclisinde Ä°ngiliz Simon Anayasa Reformu Komisyonunu boykot etmek için bir karar sundu.  Pakistan'ın kurucusu Muhammed Ali Cinnah da komisyonu boykot etti.  30 Ekim'de binlerce kiÅŸi, Kongre lideri Lala Lajpat Rai liderliÄŸindeki Simon Komisyonu'nu protesto etmek için Lahor tren istasyonunda toplandı.


 Alayı, "Simon Komisyonu geri dön" sloganını attı.  Biz Hintliyiz, Hindistan bizim.  Hindistan bağımsızlık talep ediyor.

 Lala halka açık bir konuÅŸmacıydı.  Son konuÅŸmasının sahnesi, Lower Mall'un sonundaki Gol Bagh (ÅŸimdi Nasir Bagh) idi.

 Lala bir polis copuyla ağır yaralandı ve 17 Kasım 1928'de aldığı yaralar ve kalp krizi sonucu öldü.


 .   



 Gulab Devi Hastanesi

 Bhagat Singh, Lala Lajpat Rai'nin ölümü için polis ÅŸefini suçladı, ancak bunun yerine onu genç subay JP Saunders'ı öldürüyormuÅŸ gibi tanımladı ve ardından Bhagat Singh ölüm cezasından kaçmak için Lahor'dan kaçmak zorunda kaldı.

 Ã–lümünden sonra Lala'nın heykeli Lahor'a dikildi.  Heykel, Gol Bagh'dan sonra bir süre Mayo Sanat Okulu'nun otoparkında kaldı.  Heykel, bağımsızlıktan sonra 15 AÄŸustos 1948'de Shimla'daki Mall'a taşındı.

 Bu heykelin temelinde "Lala Lajpat Rai: Pencap'ın Büyük Vatanseveri, 1865-1928" yazıyor.

 Sher Punjab ve Punjab Kesri olarak bilinen Lala, Urduca ve Ä°ngilizce birçok makale ve kitap yazdı.  Siyasi faaliyetlerinin yanı sıra Lalaji, Punjab National Bank ve Lakshmi Insurance Company'nin kurucularından biri olarak da hatırlanıyor.

 Ancak bu makalenin temelini oluÅŸturan ÅŸey kalır.  Lala Lajpat Rai'nin annesi Gulab Devi, 1927'de tüberkülozdan öldü.  Aynı yıl, Lala'nın annesinin öldüğü yerde, kadınlar için 200.000 Rs'ye Gulab Devi Trust Hastanesi'ni kurdu.

 Vakıf, Nisan 1930'da 16.000 Rs'ye o zamanki hükümetten 40 dönüm arazi satın aldı.  Hükümet on dönüm arazi bağışladı.  Ä°nÅŸaat 1931'de baÅŸladı ve Lala'nın ölümünden yedi yıl sonra tamamlandı.  1934 yılında hastanenin kapıları tüberküloz hastalarına açıldı.

 Buradaki mermer levhada Ä°ngilizce ve Hintçe şöyle yazıyor: "Shrimati Gulab Devi Kadın Hastanesi, Mahatma Gandhi tarafından 17 Temmuz 1934'te açıldı."

 Bu hastane, 1947'de Hindistan'dan gelen mültecilere en iyi tıbbi olanakları saÄŸladı.

 Kasım 1947'de Pakistan'ın kurucusu Muhammed Ali Cinnah, kız kardeÅŸi Fatima Cinnah ile hastaneyi ziyaret etti ve ÅŸunları yazdı: “6 Kasım 1947'de ÅŸu anda mültecilerle ilgilenen Gulab Devi Hastanesi'ni ziyaret ettim.  Sorumluları, doktorları, hemÅŸireleri ve diÄŸerleri harika bir iÅŸ çıkarıyor ve bu insani hizmeti ve özverili baÄŸlılığı kabul ettiÄŸiniz için teÅŸekkürlerimizi hak ediyoruz.”

 1947'de Hindistan'a kayyum atanması üzerine, hükümet Temmuz 1948'de Begum Rana Liaquat Ali Khan, Syed Maratab Ali, Prof. Dr. Amiruddin ve diÄŸer bazı önemli ve hayırseverleri hastanenin mütevelli heyeti olmaya davet etti.  Begüm Rana, Gulab Devi Göğüs Hastanesi yönetim kurulu baÅŸkanlığına getirildi.

 Pakistan kurulduÄŸu sırada hastanenin 50 yatağı vardı.  Åžu anda 1500 yataklı hastane, baÅŸta tüberküloz olmak üzere her türlü kalp ve akciÄŸer hastalığına sahip hastalara saÄŸlık hizmeti veren Güney Asya'nın en büyük göğüs hastanesi haline geldi.

 Dharampura'da Lahore'da Lala Lajpat Rai'nin adını taşıyan bir sokak var ama onun insani tutkusunun en büyük anıtı Gulab Devi Hastanesi.